05 jul 2016

Eerste fietsbabelutte : een fopspeen of hoop doet leven

De conclusie van de eerste fietsbabelutte is :" Het bestuur bekijkt nu wat en hoe wat kan opgelost worden." Dat bestuur zit er sedert 1994 en heeft in al die tijd weinig voor fietsers gepresteerd. Als we voortgaan op de snelheid waarmee de trage wegen in Lembeke worden gerealiseerd zullen we nog lang mogen wachten. Men vertrok in café 't Singel, één van de gevaarlijkste routes door de gemeente. Deze weg is geen gemeentelijke bevoegdheid maar de gemeente moest en moet aan de alarmbel trekken bij de hogere overheid. Daar fietsen is levensgevaarlijk, ook al zijn er seingevers. In de bossen kan er met veel moeite gefietst worden. Het aanleggen van een fietspaadje door de bossen moet kunnen. In Nederland doet men dit volop zelfs in het conservatieve Friesland.

In de horecazone is de fietser vogelvrij. Daar helpt geen parking in de boszone bij. Integendeel door de aanleg ervan wordt de ingang naar de bossen in de Heihoek gehypothekeerd voor fietsers en voetgangers. Geen wijs besluit. Dat dan nog werd toegelicht op het einde van deze babelutte. Daaraan kun je merken waar de prioriteiten liggen voor dit bestuur. Zeker niet bij de fietsers en voetgangers.

Dat de fietspaden in de Eeklostraat geborsteld zijn wordt als een grote verwezenlijking voorgesteld. Terwijl het fietspad tussen rotonde en Gentweg geen fietspad kan genoemd worden. Volgens de regels van de fietspadenkunst moet waar 70 per uur gereden wordt het fietspad vrijliggend zijn.

En het fietspad naar Eeklo doorstaat de schoktest niet . Het is aangelegd in de tijd dat beton de mode was. Nu zijn die delen beton gezakt of gestegen en hobbelt men als fietser verder. 's Avonds is het er levensgevaarlijk.

 Heraanleg van dit stuk dringt zich op en het stuk naar de Gentstraat zou los van de rijweg aangelegd kunnen worden.

Het rond punt dan. De voor de hand liggende ingreep laat al 22 jaar op zich wachten. Nu heeft men blijkbaar een babelutte nodig om tot een voorstel te komen. Hieruit blijkt weer eens dat onze bestuurders vooral autorijders zijn en geen fietsers

Het toetje op de taart, nml de Route, is pronken met de veren van een ander. Het is de provincie die aanlegde, de gemeente volgde als laatste op het hele traject. En nog steeds is het deel naar Bassevelde niet gerealiseerd. Omdat één boer dwarsligt en gebouwd heeft op  ?het traject en de gemeente hier niet doordrukt en hem verplicht het gebouw af te breken. Maar ja dat is voer voor een volgende babelutte.

 

 

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.